10. srpna 2014

Pohankové ovocné knedlíky



původní recept: veganza.cz
Hodnocení: Tak. A tohle si zaslouží delší komentář a vysvětlení, které vám zprostředkuji níže (doporučuji přečíst před tím, než se do receptu případně pustíte). Docela dlouho jsem přemýšlela nad tím, co napsat, protože tohle je vážně pro mě nejrozporuplnější dílo, co jsem zatím dělala.
                                             - chuťově: 9/10
                                             - vše ostatní kolem knedlíků: 2/10
                                             - kešu krém: 6/10

Vzhledem k tomu, že autorka nezmínila pro mě několik (možná triviálních a polopatických) důležitých detailů, rozepíšu celý recept, ačkoliv těsto je relativně stejné.

Suroviny:
120g pohankové lámanky (měla jsem ji namletou dosti nahrubo)
100g pohankové mouky (použila jsem celozrnnou; další mouka je třeba na pracovní desku - zhruba těch 40g jako je v originálním receptu)
500 ml rostlinného mléka (v mém podání rýžové)
ovoce na naplnění + případnou omáčku (jak vidíte na obrázku, v mé verzi jsou bio blumy neboli ringle neboli plody slivoně renklódy ze zahrádky od L.)

Postup:
Pohankovou lámanku zalijete mlékem, přivedete k varu, vařte pod pokličkou dvě minuty, poté sundejte z plotny, zabalte hrnec do deky a 40 minut si ho nevšímejte. Po 40 minutách když lámanka nasaje tekutinu přisypejte 100g mouky a promíchejte. Nemyslete si, že budete těsto moci nějak propracovat, příšerně lepí a doporučuji na manipulaci používat pouze plastovou vařečku. Až se vám podaří vytvořit víceméně kompaktní hroudu, nechte ji vychladnout a přemístěte na potravinovou fólii, zabalte a dejte do ledničky, nejlépe přes noc. Tak, a tady začnou změny a inovace v původním receptu. Rozdělila jsem těsto na 16 dílů (na 16 knedlíků) přesně jak je v originálním receptu, ale to vám rozhodně nedoporučuji. Možná tak kdybyste do něho chtěli zabalit jednu kulatou třešni, to pak jó. Podle velikosti ovoce do náplně bych vám doporučila tak 10 - max 12 dílů... Dále, ovoce do náplně rozhodně nedávejte krájené - knedlíky se vám pak při vaření spolehlivě rozpadnou - a pokud to stejně uděláte, pak si na mě vzpomenete až se vám bude těsto neskutečně lepit na ruce při tvoření knedlíků a ovoce bude lézt všemi stranami ven. Pokud použijete půlky větších švestek, meruněk, či blum, porcujte na 10 dílů (dovnitř dávejte opravdu jen půlku ovoce!). Borůvky se dle mého názoru absolutně nehodí (tedy pokud byste je nechtěli balit po jedné). Dále, pro práci s těstem, jedna rada - moučit, moučit, moučit - každé lepivé místečko hned obalit v mouce jinak vám dojde trpělivost a všechno poletí do koše. Dejte si vážně záležet na tom, aby ovoce bylo hoooodně obalené těstem. Finální kuličku, oválek, hroudy, či co vám vyjde, ještě, pro změnu, pořádně obalte v mouce. Těsto není nijak slazené, pokud máte rádi pohanku a použijete sladké ovoce, nemělo by vám to vadit a dle mého názoru doslazovat netřeba. Další veledůležitá věc - na vaření si připravte veeeeeelký (tzn. hlavně široký) hrnec s veeeeelkým průměrem. Vodu v něm přiveďte k varu a veeeeelmi opatrně vložte pár knedlíků tak, aby se moc nedotýkaly, a snižte stupeň sporáku na střední hodnotu aby voda jen lehce probublávala a knedlíky se u dna co nejméně pohybovaly. Zakryjte pokličkou a vařte 8-10 minut. když by nějaký knedlík vyplaval dřív, vyjměte ho, bude už hotový, protože jinak by se vám rozpadl.

Kešu krém: Vážně chuťově i konzistencí lehce připomíná tvaroh, ale za ty prachy, co v dnešní době kešu stojí (víte proč? Tyhle "ořechy" se totiž vyloupávají pouze ručně - z dužiny, která dráždí kůži - těžký úděl žen loupaček...), si myslím, že kešu krém nestojí :D - škoda kešu, protože takový zázrak to vážně taky není... Místo toho bych na to plácla třeba sojový jogurt (či cokoliv vás napadne) a trochou rozemletých kešu posypala. (Příprava kešu krému: autorka uvádí, že je nutné kešu nejméně na 4 hodiny namočit, osobně si myslím, že je to k ničemu - máčela jsem je celou noc - žádný rozdíl. Dále je dle mého skromného názoru vážně hloupost to mixovat tyčovým mixérem, ořechy vám budou všude lítat a bude vám to trvat neskutečně dlouho - takže to raději hoďte to klasického uzavřeného mixéru a zapněte nejvyšší otáčky. Přidejte šťávu z 1/2 menšího citronu, 50 ml vody, lžička sirupu, mixujte, mixujte a je to.)

V originálním receptu je na polití knedlíků ještě jako bonus omáčka z rozvařených jablek. Osobně zrovna u knedlíků nerada kombinuji dva druhy ovoce, takže doporučuji spíše rozvařit zbylé ovoce, co je v náplni, a nebo pokud se vám s tím stejně jako mně nechce dělat, protože budete unavení z toho všeho neskutečného patlání kolem knedlíků, tak si zbylé ovoce jen nakrájejte čerstvé a přisypejte ke knedlíkům.

!!!! Závěr, slovní hodnocení, zklamání, očekávání a rozhodování: Po "vytažení" první várky "knedlíků" připravené podle tipů autorky receptu jsem chtěla hodnotit 0-1/10 a chtělo se mi všechno rozmlátit, vyhodit a plakat. Po vytažení druhé várky (po snížení stupně ohřevu) jsem chtěla hodnotit 2/10. Z 16 knedlíků s přimhouřenýma očima vyšlo 7. Zbytek vypadal po uvaření následovně:


Po překonání frustrace ze zbytečného plýtvání časem jsem se stejně rozhodla dát si tuhle "povedenou" kopici k snídani...:


...a byla jsem příjemně překvapená. Pohanku mám moc ráda a chuťově byly knedle vážně vynikající. Další konzument, který není fanouškem pohanky by i tak hodnotil zhruba 7/10 a po dojedení okomentoval knedle slovy: "to neni špatný. Je to docela i dobrý." Jsou dosti syté, ale nejsou těžké - k snídani mi přišly vhodné. Průměrná nebožka žena Božena zvládne tak 2-4 max. Jen se sama v sobě rozhoduji, zda se s nimi ještě někdy patlat. Za tu chuť to asi stojí. ??? Proto jsem se snažila vymyslet pár "zlepšováků", které v původním receptu nejsou a doufám, že tak bude příprava efektivnější. Nicméně i tak počítejte s neskutečným patláním, rozčilováním, spoustou času na přípravu (autorka původního receptu uvádí hodinu a půl - my smrtelníci si o tom můžeme nechat jen zdát :D)....ale snad vás výsledek uspokojí, že si řeknete, že to stálo za to. Já si pořád ještě nejsem úplně jistá :P

B.

Žádné komentáře :

Okomentovat